Posted by Wanji Zain

"..DARI SEBUAH RASA.."
..Hamba Ini Hanya Menyatakan..

...Situasi 1...


Titis-titis hujan yang menitis di subuh ini, adalah bukti dari apa yang aku rasa dan bicarakan. Perasaan kasih, sayang dan rindu ku inilah yang melakarkan kata-kata bicara ku, tanpa aku harus mengarangnya dengan bahasa-bahasa indah. Namun katanya, "..Perkataan itu tiada apa-apa. Hanya perlu dibuktikan....".

Ianya menghiris. Namun itulah kebenarannya. Kata-kata yang tanpa dibuktikan dengan perbuatan, sememangnya adalah kata-kata yang kosong dan tiada apa-apa. Siapa tahu, kalau suatu hari nanti aku tidak mampu membuktikan segala kata-kata ku..? Siapa tahu, kalau suatu hari nanti aku akan mengecewakan hatinya dengan perbuatan-perbuatan ku yang melukakan..?

Baru semalam, aku melihat dalam ke dalam matanya. Kesedihan, kekosongan dan rasa ingin dibelai tergambar dari relung matanya. Sebuah harapan turut terbayang dari renungan yang tak dapat disembunyikan. Aku ingin bertanya, tapi apakah aku ini layak..? Apakah kepada aku ini dibukakannya pintu hati untuk aku masuk ke dalam dan menyelami..?

Subuh ini menjadi saksi. Permaisuri itu begitu asing dari kehidupan ku. Namun ia juga begitu dekat dengan hati ku. Ianya tersembunyi. Ianya penuh dengan teka-teki. Matanya menceritakan semua itu, ketika bibirnya terkunci dari meluahkan apa yang terbuku. Ada sesuatu yang aku harus tahu. Ada sesuatu yang harus aku gali dari lubuk hatinya. Kerana aku yakin bahawa dia juga mempunyai sebuah naluri yang sama. Ingin memiliki kebahagiaan hidup seperti yang lain, ingin menikmati kebebasan keinginan tanpa pengaturan, bah kan ingin mencintai dan dicintai dengan seadanya..

Permaisuri ini tidak mudah didekati. Tapi tidak sulit untuk dimengerti....


...Bersambung...


This entry was posted on Jumaat, 20 Januari 2012 at 6:42 PG . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 ulasan

Catat Ulasan