Posted by Wanji Zain

"..NGOK-NGEK 1.."
..Apa Punya Bangang Ni..?



"..Kau ingat kau tu siapa..? Dorang tu semua orang besar dalam industri, kau tahu tak..?" kata seorang teman pada aku.

"..Aku ni cuma bimbang nanti dorang tabur pasir dalam periuk nasi kau je.. Dorang ada kuasa, dorang boleh buat macam-macam pada karier kau.." kata teman yang lain pada satu pertemuan.

Aku diam dan senyum je.. Bukan aku nak nafikan kata-kata teman ku, tapi aku rasa aku dan siapa saja tak perlu takut untuk suarakan kebenaran. Ini persoalan hak, dan ini persoalan masa depan industri juga. Bagi aku, sampai bila kita nak biarkan industri ni dikuasai oleh golongan penindas dan kuku besi..? Kalau kita sekadar membiarkan, bukan kah itu salah kita juga..? Dari sejak lama dulu kita disogok dan ditakutkan dengan perkataan 'kuasa'.. Besar mana sangat kuasa manusia ni, sampai kita lupa nak besarkan dan tolak kuasa Allah..?

"..Kau jangan berani sangat, masa depan kau boleh hancur dengan sikap macam tu.."

Ayat nasihat macam ni yang aku paling bosan nak dengar.. Paling tak masuk ke dalam akal aku yang seadanya ni.. Sebab pertama, sejak bila masa depan manusia ni bergantung kepada orang lain, apatah lagi bergantung pada manusia-manusia penindas dan kuku besi..? Sebab kedua, sampai bila sikap penindasan dan kuku besi ni mesti dibiarkan terus menguasai industri kita yang semakin malap dan tenggelam ni..? Dan sebab ketiga, kalau kau takut dan tak mahu berjuang, kau jangan nak menjadi penghalang..

Seorang pejuang, tak akan pernah takut untuk melangkah ke depan.. Seorang pejuang, tak akan pernah takut untuk menghadapi kekalahan.. Seorang pejuang tak akan pernah bimbang kalau dihapuskan.. Yang penting bagi seorang pejuang, adalah BERJUANG!..

"..Kita ni janji dapat job, boleh cari makan sudahlah.. Tak payah la kita nak sibuk lawan gergasi tu.."

Ya Allah, gergasi apa pulak ni..? Siapa yang jadikan dorang tu gergasi..? Kita yang jadikan macam tu, sahabat.. Kita yang besarkan sangat dorang tu sampai dorang rasa besar dan lupa diri.. Sampai kita lupa setiap manusia tu ada hak untuk meraih kehidupannya dengan sempurna.. Bukan semata-mata dengar, tunduk dan akur dengan sesuatu yang HATI kita sendiri tak dapat terima.. Salah siapa sekarang ni sahabat, kalau perkara macam ni terus terjadi..?

Industri ni bukan milik total bagi sesiapa. Tidak milik dia, tidak milik mereka, dan tidak juga milik kita. Industri ni milik semua, milik dia, milik mereka, dan milik kita, milik SEMUA.. Sebab, tidak siapa dilahirkan dengan tanda namanya sebagai pemilik KESENIAN.. Semua orang lahir dengan SENI dan seni itulah HIDUP.. Maka setiap yang hidup, mereka berhak atas KESENIAN, dan kesenian itulah kehidupan.. Bukan total milik seseorang macam yang berlaku sekarang ni.. Tolonglah faham, sahabat-sahabat..

Ngok-Ngek betul la dunia kesenian sekarang ni.. Takut pada yang tak sepatutnya.. Macam tak ada isi sendiri, sampai terpaksa menganga mulut melahap isi orang lain.. Kalau isinya manis dan berkhasiat tak mengapa lah.. Malangnya isi yang ditelan tu, SAMPAH..!!!

Macam ni je lah.. Hidup kita ni cuma ada dua pilihan, iaitu menjadi diri sendiri atau menjadi orang lain.. Kalau sahabat memilih untuk menjadi orang lain, jangan paksakan aku menjadi seperti itu.. KERANA AKU MEMILIH UNTUK MENJADI DIRI KU SENDIRI..!!!

Sekadar perenungan : Ibaratnya beginilah, kalau orang mengajak kita bermain lumpur dan nampak meriah, jangan kita terlalu cepat teruja untuk turut bermain sama.. Kena lihat juga, entah sebelumnya lembu atau kerbau dah berkubang dan melepaskan najisnya di situ....... Kalau nak bermain juga, bersihkanlah dulu lumpur tu.....



Nukilan;
Pondok Anak Jawi


This entry was posted on Isnin, 23 Januari 2012 at 12:50 PG . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 ulasan

Catat Ulasan